Δευτέρα 11 Ιουλίου 2011

«ΤΟ ΛΑΚΩΝΙΖΕΙΝ ΕΣΤΙ ΦΙΛΟΣΟΦΕΙΝ..»

Η πόλη της Σπάρτης, έμεινε στην ιστορία, σαν το Ελληνικό κρατίδιο,
όπου αποκλειστική ενασχόληση των κατοίκων ήταν η «στρατιωτική αγωγή».
Κάποιοι φρόντισαν να «χαθούν» αποδείξεις και τεκμήρια για την σπουδαία παράδοση
που υπήρχε στην Ιερή πόλη σχετικά με την προαγωγή της φιλοσοφίας.

Ο Σωκράτης, ο οποίος θεωρήθηκε από όλον τον αρχαίο κόσμο ως ο σοφότερος όλων,
δια στόματος Πυθίας το «ανήγγειλε» ο Απόλλωνας στους ανθρώπους,
μας λέει τι ακριβώς συνέβαινε στην Σπάρτη:

«Η φιλοσοφία μεταξύ των Ελλήνων είναι αρχαιοτέρα εις την Λακεδαίμονα
και εκεί υπάρχουν σοφιστές περισσότερο από κάθε άλλο τόπο.
Αλλά αρνούνται και προσποιούνται ότι είναι αμαθείς,
δια να μην φανούν ότι υπερτερούν των υπολοίπων Ελλήνων.
Κάνοντας αυτό κατάφεραν να εξαπατήσουν τις υπόλοιπες πόλεις οι οποίες για να μιμηθούν αυτούς
κατακόβουν τα αυτιά τους(φαινόμενο των παλαιστών που έχουν σπασμένα αυτιά),
άλλοι τυλίγουν τα χέρια τους με λουριά (πυγμαχία)
άλλοι αγαπούν τα γυμνάσια και φορούν κοντά πανωφόρια
γιατί νομίζουν ότι με αυτά οι Λακεδαιμόνιοι εξουσιάζουν τους Έλληνες.
Οι Λακεδαιμόνιοι είναι άριστα μορφωμένοι και εις την φιλοσοφία και εις τις συζητήσεις
και αυτό φαίνεται από το εξής.
Αν θελήσει κανείς να συζητήσει με τον πλέον ασήμαντο από αυτούς,
εις τα περισσότερα σημεία κατά την συζήτησιν
θα έχει την εντύπωση ότι πρόκειται περί κάποιου ανίδεου, αλλά,
ξαφνικά, όπου το φέρει η σειρά της ομιλίας, πετά αυτός μια φράση αξιόλογον, σύντομη και περιεκτική,
ώστε ο συνομιλητής του μετά φαίνεται σαν παιδί μπροστά του.

ΤΟ ΛΑΚΩΝΙΖΕΙΝ ΕΙΝΑΙ ΠΟΛΥ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΟ ΚΛΙΣΗ ΠΡΟΣ ΤΗΝ ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ ΠΑΡΑ ΠΡΟΣ ΤΗΝ ΓΥΜΝΑΣΤΙΚΗ.

Τέτοιους λόγους όπως των Λακεδαιμονίων
μόνο εξαιρετικά μορφωμένος άνθρωπος είναι δυνατόν να τους λέγει.
Άνθρωποι όπως ο Θαλής, ο Πιττακός, ο Βίας, ο Πρηνεύς, ο δικός μας ο Σόλων, ο Μύσων κ.α.
ήταν όλοι εραστές της Λακωνικής παιδείας.
Γι΄ αυτό και είχαν έντονη Λακωνική βραχυλογία...»
(Πρωταγόρας 342)

Δεν «ήρθε» τυχαία λοιπόν μέχρι τις μέρες μας η φράση:


«ΤΟ ΛΑΚΩΝΙΖΕΙΝ ΕΣΤΙ ΦΙΛΟΣΟΦΕΙΝ..»



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου