Κυριακή 10 Ιουλίου 2011

Απο τι κινδυνεύει η «τουριστική» Λακωνία

“ Η Λακωνία πρέπει να συμμετέχει ισότιμα και στον τουριστικό σχεδιασμό της Περιφέρειας Πελοποννήσου ”



Ο σχεδιασμός τουριστικής ανάπτυξης της Περιφέρειας Πελοποννήσου φαίνεται ότι ξεκίνησε. Βασικός μοχλός που θα υποστηρίξει την τουριστική ανάπτυξη είναι τα έργα υποδομής που μέσω του ΕΣΠΑ θα υλοποιηθούν στους Νομούς της Περιφέρειας.


Στη Λακωνία υπάρχει «πεδίον δόξης λαμπρό» για όσους θελήσουν να δουλέψουν πάνω στις υποδομές. Το οδικό δίκτυο δεν μπορεί να δεχθεί τουρισμό απαιτήσεων, η Σπάρτη στερείται αρχαιολογικού μουσείου, η ακτές της Λακωνίας δεν διαθέτουν αξιόπιστη μαρίνα, το Γύθειο έχει το λιμάνι του 1960, δεν υπάρχει αεροδρόμιο, δεν υπάρχει καλή ακτοπλοϊκή σύνδεση με άλλες τουριστικές περιοχές. Οι δήμοι υστερούν σε θέματα συντονισμένης επικοινωνίας και προβολής. Οι υπηρεσίες υγείας, βασική προϋπόθεση σε όσους επιλέγουν τουριστικούς προορισμούς υποβαθμίζονται. Η διαχείριση των απορριμμάτων συνεχίζει να εκθέτει τη Λακωνία. Η προβολή και προώθηση τοπικών προϊόντων γίνεται αποσπασματικά.

Ποιός είναι ο διαφαινόμενος κίνδυνος;

Η Λακωνία με την υστέρηση που σημειώνει σε υποδομές να αποτελέσει ημερήσιο, μόνο, προορισμό στον τουριστικό σχεδιασμό της Περιφέρειας.


Η νέα διαχειριστική αρχή «Προορισμού» που σχεδιάζει η Περιφέρεια, στην οποία συμπεριλαμβάνονται και οι Νομοί Αχαϊας και Ηλείας «ανοίγει» το θέμα του τουρισμού σε μια κλίμακα στην οποία η Λακωνία ίσως δεν μπορέσει να ακολουθήσει.


Εκτός αν το τεράστιο έλλειμμα υποδομών της καλυφθεί μέσα σε ένα – δύο έτη. Ποιός μπορεί να εγγυηθεί κάτι τέτοιο;


Υπάρχει ορατός κίνδυνος η Λακωνία να αποτελέσει προορισμό για τον τουρισμό της Πελοποννήσου μόνο για μία ημέρα. Δηλαδή με ορμητήριο τους Νομούς της Πελοποννήσου που διαθέτουν σύγχρονη οδική σύνδεση, αεροδρόμια και λιμάνια να επισκέπτονται αυθημερόν τον Μυστρά, τη Σπάρτη, την Μάνη, την Μονεμβάσια.


Σε αυτή την, πιθανή, περίπτωση ποιό θα είναι το όφελος της «τουριστικής» Λακωνίας απο τον τουριστικό σχεδιασμό της Περιφέρειας;


Ίσως η Λακωνία να αποτελέσει αιχμή στην επικοινωνιακή στρατηγική της Περιφέρειας αφού έχει ασύγκριτα θέλγητρα, αλλά ο κλάδος των επαγγελματιών τουρισμού δεν θα δει και μεγάλη διαφορά στους τζίρους του.


Άλλωστε έχει διατυπωθεί απ΄όλους τους εμπλεκόμενους Λάκωνες στην υπόθεση του τουρισμού ότι είναι απαραίτητη η μία τουλάχιστον διανυκτέρευση στη Λακωνία προκειμένου να διαμορφωθεί ολοκληρωμένος κύκλος τουριστικής συναλλαγής.


Δεν αρκεί στους Λάκωνες να γίνει ο τόπος τους προορισμός ημερήσιας επίσκεψης. Απαιτούν ισότιμη και πλήρη συμμετοχή στον σχεδιασμό ώστε τα οφέλη να ενισχύσουν την τοπική οικονομία.


Είναι βέβαιον ότι το επόμενο διάστημα πολιτικές τουριστικής ανάπτυξης θα εκπονεί και θα υλοποιεί μόνον η Περιφέρεια. Το υπουργείο Πολιτισμού – Τουρισμού μόνο περικοπές μπορεί να κάνει. Είναι λοιπόν κρίσιμο, σήμερα, η Λακωνία να διεκδικήσει – όχι απαραίτητα ανταγωνιστικά, αλλά αν χρειαστεί κι έτσι – τη συμμετοχή της στον σχεδιασμό. Ο κλάδος της εστίασης, της ψυχαγωγίας, των ξενοδοχείων και ξενώνων και των τυποποιημένων τοπικών προϊόντων είναι ο πρώτος που μπορεί να ωφεληθεί. Αμέσως μετα το εμπόριο και η παροχή υπηρεσιών να αναπτερωθούν απο την ώθηση που θα δώσει του τουριστικό συνάλλαγμα. Ακόμα και ο κατασκευαστικός τομέας.


Για να γίνουν αυτά θα πρέπει – απλά – οι τουρίστες να κυκλοφορούν και να ζούν στη Λακωνία, όχι να μας χαιρετούν απο τα διερχόμενα λεωφορεία.


Αναμένουμε σαφή και δυναμική θέση όσων Λακώνων εμπλέκονται στην υπόθεση Τουρισμού, τώρα που ξεκινά ο σχεδιασμός της Περιφέρειας.


Οι ευθύνη όλων όσων είναι εκλεγμένοι σε θέσεις «κλειδιά» είναι μεγάλες.


Αλίμονο αν ένας τόπος με τα συγκριτικά πλεονεκτήματα της Λακωνίας δεν λάβει τα οφέλη που του αναλογούν. Και τα οφέλη πλέον δεν είναι πλέον οι φραστικοί έπαινοι και οι θεωρητικές διακρίσεις αλλά η πραγματική τόνωση της τοπικής οικονομίας απο το τουριστικό προϊόν.


Γράφει ο Ηλίας Μπόνος

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου