Του Δημήτρη Δελεβέγκου
«Ακινητοποιημένη» εξαιτίας αντίρροπων επιχειρηματικών συμφερόντων αλλά και της αδυναμίας του κράτους να πατάξει την νοθεία στα καύσιμα βρίσκεται η πετρελαιοκίνηση. Ο υπουργός Περιβάλλοντος Γιώργος Παπακωνσταντίνου, από το καλοκαίρι έχει προαναγγείλει, με χρονικό ορίζοντα το Σεπτέμβριο, εξελίξεις, ωστόσο έως σήμερα δεν έχει υπάρξει καμία ουσιαστική πρόοδος, παρά το ότι όλοι - ή σχεδόν όλοι οι μεγάλοι παίκτες της αγοράς - είναι έτοιμοι για αυτό.
Τι έχει συμβεί; Στην αγορά αυτοκινήτου αποτελεί κοινό μυστικό ο «πόλεμος» επιρροής που έχει ξεσπάσει μεταξύ εταιρειών που ήδη βρίσκονται ένα βήμα πιο μπροστά σε ότι αφορά στην ανάπτυξη μοντέλων που χρησιμοποιούν ντίζελ και άλλων που έχουν επενδύσει σε άλλες πηγές. Στην αγορά λένε πως δεν είναι τυχαίο ότι το αρμόδιο υπουργείο πριν από λίγο καιρό, στα τέλη Σεπτεμβρίου, συγκρότησε επιτροπή για την διερεύνηση τρόπων ανάπτυξης και διείσδυσης των ηλεκτροκίνητων οχημάτων, της οποίας το έργο θα πρέπει να έχει ολοκληρωθεί έως τέλος Δεκεμβρίου.
Αντικρουόμενα συμφέροντα
Επιπρόσθετα, άρση των εμποδίων στην πετρελαιοκίνηση εκτιμάται πως θα οδηγούσε σε μείωση του προσδοκώμενου μεριδίου της Toyota στην εγχώρια αγορά. O ιαπωνικός κολοσσός διεθνώς είναι leader στην έρευνα και ανάπτυξη αυτοκινήτων που μπαίνουν...στην πρίζα. Σε πρόσφατη έρευνα της TÜV Rheinland, η ιαπωνική αυτοκινητοβιομηχανία αναδείχθηκε ως η πλέον αντιπροσωπευτική εταιρεία στον τομέα της ηλεκτρικής μετακίνησης.
Στο πλαίσιο αυτό, η απελευθέρωση της κυκλοφορίας πετρελαιοκίνητων στα μεγάλα αστικά κέντρα θεωρείται πως θα ενίσχυε περαιτέρω το μερίδιο αγοράς της Fiat που ήδη είναι πρώτη σε πωλήσεις ντιζελοκίνητων στην Ελλάδα και μαζί αυτό των Peugeot και General Motors Hellas.
Καύσιμα
Στους υπέρμαχους της «ελεγχόμενης» ντιζελοκίνησης συγκαταλέγεται εσχάτως η Επιτροπή Περιβάλλοντος της Βουλής, η οποία κάνει λόγο για προβληματική ποιότητα των καυσίμων. Ωστόσο η λειτουργία του υφιστάμενου σύνθετου διυλιστηρίου της Motor Oil και η ολοκλήρωση της νέας μονάδας διύλισης στην Ελευσίνα από τον όμιλο Ελληνικών Πετρελαίων θεωρείται από ειδικούς ότι θα δημιουργήσει συνθήκες επάρκειας πετρελαίου κίνησης υψηλών προδιαγραφών.
Η Επιτροπή Περιβάλλοντος δείχνει να συντάσσεται με τις περιβαλλοντικές οργανώσεις που φαίνεται να διατηρούν ακόμη σημαίνονται ρόλο στις αποφάσεις που λαμβάνονται στο ΥΠΕΚΑ. Τα μέλη της θεωρούν ότι η τελευταία γενιά πετρελαιοκίνητων Ι.Χ. (Euro 5) εξακολουθούν να εκπέμπουν υψηλές ποσότητες οξειδίων αζώτου, σε σύγκριση με τα βενζινοκίνητα Ι.Χ. νέας τεχνολογίας.
«Αγκάθι» η νοθεία
Πάντως, η νοθεία του diesel κίνησης αποτελεί το μεγαλύτερο πρόσκομμα στην απελευθέρωση της πετρελαιοκίνησης, η οποία -βάσει μελετών του Πολυτεχνείου-αγγίζει και το 40%. Πρόκειται για ένα κραταιό κύκλωμα με ετήσιο τζίρο της τάξης των 3 δισ. ευρώ το οποίο μέχρι σήμερα δεν έχει καταφέρει να πατάξει το κράτος.
Βασικός ρυθμιστής των εξελίξεων στην ντιζελοκίνηση φαίνεται ότι θα αποτελέσει η εξίσωση του ειδικού φόρου κατανάλωσης των πετρελαίων κίνησης και θέρμανσης, μέτρο του οποίου η εφαρμογή αναστέλλεται συνεχώς. Και αυτό επειδή θεωρείται ότι θα ενισχύσει το λαθρεμπόριο του πετρελαίου και θα φέρει σημαντικές οικονομικές επιβαρύνσεις στους καταναλωτές, όπως υποστηρίζουν οι παραγωγικοί φορείς.
Ουραγός η Ελλάδα
Ως αποτέλεσμα η Ελλάδα αποτελεί ουραγό σε σχέση με τα υπόλοιπα κράτη-μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης στην κυκλοφορία ντιζελοκίνητων, των οποίων το ποσοστό δεν ξεπερνά το 3%. Είναι χαρακτηριστικό ότι το αντίστοιχο μέγεθος ξεπερνάει το 70% στο Βέλγιο, το Λουξεμβούργο, τη Νορβηγία και τη Γαλλία, ενώ ο μέσος όρος στην Ευρώπη των 15 και στις χώρες της Ευρωπαϊκής Ζώνης Ελεύθερων Συναλλαγών (Ελβετία, Ισλανδία, Λιχτενστάιν, Νορβηγία) διαμορφώνεται στο 45% (στοιχεία της Ευρωπαϊκής Ένωσης Κατασκευαστών Αυτοκινήτων).
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου